Mums by Sandra är namnet på mitt "hemkonditori". Jag bakar på beställning olika sorters kakor och små bakverk i mitt hemkök som är godkänt för tillverkning av kakor. Alla arbeten är unika handarbeten som jag skräddarsyr enligt kundernas önskemål. Jag gör även catering för både små och större fester och sköter om serveringen! Vill du beställa något av mig, ta gärna kontakt med mig på numret 0405737318 eller via e-mail, sandra.ekholm@elisanet.fi, Mums by Sandran suomenkieliset sivut www.facebook.com/mumsbysandra

27.11.13

Underbart goda macarons

För ett par år sedan när vi hade flyttat och jag skulle ordna en stor fest för släkt och vänner funderade jag på vad för små "söta bitar" jag skulle bjuda på. Min väninna föreslog att jag skulle pröva på macarons eller "macaroner" som jag brukar kalla dem såhär lite försvenskat. Jag hade då inte ens smakat på en macaron men tänkte att jag prövar. Jag lagade hallon och citronmacaroner och de blev kanske inte så super vackra men väldigt goda och de passade väldigt bra som plockmat. Efter det blev jag intresserad av att fortsätta att träna för jag ville att de inte bara skulle vara goda utan också se bra ut. Efter att ha bakat hundratals macaroner börjar jag så småningom vara nöjd med slutresultatet! Men har konststerat att de inte är så lätta att baka, man får vara jätte noga med ingredienserna och ugnstemperaturen och fortfarande kan det hända att en plåt då och då hamnar i roskisen. Efter att ha bakat macaroner till några fester tänkte jag att det skulle vara roligt att laga presentaskar med macaroner i. I stället för att köpa blommor när vi skulle gå på fest började jag ta med hemgjorda macaronaskar. Här är bilder på några askar jag gjort.
Macaronerna är söta och goda, marängen är krispig på ytan och lite seg i mitten. Som fyllnig har jag gjort en smör-sockerkräm med olika smak, t.ex. hallon, citron eller vanilj. Macaronerna passar utmärkt till kaffe istället för en kaka eller som tilltugg med ett glas skumvin! Dessutom är de mycket hållbara, de håller upp till en vecka bara man förvarar dem i kylskåp och så lär man också ska kunna frysa dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar